Franse topcomponist Francis Lai (86) overleden

De in het Zuid-Franse Nice geboren componist en muzikant Francis Lai is op 86-jarige leeftijd overleden. Lai die een Oscar won voor de music van ‘Love Story’ behoorde tot de grootste van zijn generatie met als bekendste nummer ‘Un Homme Et Une Femme’  uit de gelijknamige film van Claude Lelouche en winnaar van een Gouden Palm in 1966.

Francis Lai erfde de liefde voor muziek van zijn vader. Zijn neef bracht hem de knepen van het accordeonspelen bij. Af en toe mocht de jonge Lai hem vervangen in een balorkest. Hij speelde spoedig mee als volwaardig lid. De melodieën die hij op het accordeon improviseerde begon hij te noteren. In Marseille leerde hij de jazzmuziek kennen. In de jaren vijftig trok hij naar Parijs, waar hij in aanraking kwam met het muziekleven van Montmartre. Hij werd er opgemerkt door de dichter en dialoogschrijver Bernard Dimey. Dimey werd de eerste tekstschrijver die samen met Lai heel wat liedjes schreef en componeerde. Via het orkest van Michel Magne, waarin hij accordeonist was, werd Lai in het begin van de jaren zestig begeleider van Édith Piaf.

Succes liedjes
Francis Lai maakte geleidelijk aan naam als componist van succesliedjes. Hij schreef de muziek van heel wat chansons, vooral voor Édith Piaf (L’Homme de Berlin was haar laatste opname), Nicole Croisille en Mireille Mathieu. De samenwerking met Mathieu dateert uit 1966, toen hij accordeonist was in haar begeleidingsgroepje, en was van lange duur. Ook Juliette Gréco, Petula Clark, Dalida, verscheidene zangeressen uit Quebec en vele anderen brachten zijn chansons. Voor Yves Montand schreef hij in 1968 het beroemd gebleven chanson La bicyclette. In datzelfde jaar werkte hij mee aan het album Brigitte Bardot Show van Brigitte Bardot. Hij schreef de muzikale thema’s en schonk haar ook enkele liedjes.

Film-en tv-componist

In 1971 volgde de definitieve consecratie met de Oscar voor beste originele muziek voor het romantisch drama Love Story. Het kenwijsje van de film werd zijn grootste internationale hit: (Where Do I Begin?) Love Story. René Clément gebruikte Lai’s muziek voor zijn laatste films: de thrillers Le Passager de la pluie (film en score groeiden uit tot een internationaal succes, inzonderheid het gelijknamige themalied dat door Séverine werd vertolkt), La Course du lièvre à travers les champs en La Baby-Sitter.

Zelf nam Lai ook enkele platen op waarop hij zijn eigen liedjes vertolkte. Zijn eerste album verscheen in 1972. In 1974 componeerde Lai de kenwijsjes voor de pas opgerichte publieke omroepzender France 3 (de melodie Les Étoiles du cinéma voor Le Cinéma de minuit wordt nog steeds gebruikt). Hij componeerde ook passende muziek voor de soft-erotische films Emmanuelle 2 (1975) en Bilitis (1977). Vooral voor Bilitis oogstte hij veel lof. In 2014 leverde hij met Salaud, on t’aime zijn 34ste score af voor Lelouch. Lai componeerde tevens het nummer Made in USA, bekend als de tune van het Nederlandse verborgencameraprogramma Bananasplit